Route 3 - Nawerk
Voordat ik je meer ga vertellen over de leerweg van deze route, laat ik je eerst graag even het onderstaand gedicht lezen. De boodschap in deze tekst sluit namelijk helemaal aan bij de essentie van de derde weg: dat je er op leert te vertrouwen dat alles precies op het juiste moment in de perfecte vorm naar je toe komt. Ofwel, zoals de Hawaïanen zeggen: I ka pono mea. Het is één van de belangrijkste lessen die ik leerde van een Hawaïaanse kumu, een leraar in de oude Polynesische wijsheid. En die ik elke dag toepas in mijn eigen leven. Dit gedicht gaat daarover: over de kunst van het nietsdoen. Maar alles laten ontstaan.
Dat zal de grootste leerschool en uitdaging voor jou zijn na het uitvoeren van je bosritueel. Je hebt ruimte gemaakt voor hetgeen dat zich vanuit jouw kern wil ontwikkelen en mag er op vertrouwen dat dit gaat gebeuren. Dit westerse gedicht geeft deze I-ka-pono-mea-wijsheid op een rake en eigentijdse manier weer.
‘Ongestoorde ontwikkeling’
Men moet de dingen
de eigen stille
ongestoorde ontwikkeling laten
die diep van binnen komt.
Die door niets gedwongen of versneld
kan worden.
Alles in het leven is groeien
en vormt zich,
rijpt zoals de boom,
die zijn sapstroom niet stuwt
en rustig in de lentestormen staat,
zonder de angst
dat er straks geen zomer zal komen.
Die zomer komt toch!
Maar slechts voor de geduldigen
die leven alsof de eeuwigheid voor hen ligt,
zorgeloos,
stil en weids.
Men moet geduld hebben
met onopgeloste zaken in het hart
en proberen de vragen zelf te koesteren
als gesloten kamers
en als boeken
die in een zeer vreemde taal geschreven zijn.
Het komt erop aan alles te leven.
Als je de vragen leeft,
leef je misschien langzaam maar zeker,
zonder het te merken,
op een goede dag
het antwoord in.
Schrijver onbekend

I ka pono mea
I ka pono mea is (wat helaas vrijwel niemand weet) de originele versie van Ho'o pono pono. Bij de eerste gaat het over vertrouwen en liefde (aloha), bij de tweede over vergeving en zonde. Deze bekende versie is door missionarissen in een christelijke jasje gegoten. Iets waar een aantal Hawaïaanse kumu's (die lessen geven in de Hawaïaanse filosofie) anderen bewust van proberen te maken. De kracht ligt namelijk bij het welbekende aloha, ofwel liefde waar Hawaï overigens om bekend staat. Binnen I ka pono mea ligt een krachtige en liefdevolle boodschap besloten, namelijk dat alles op het perfecte moment en in de perfecte vorm naar je toekomt. Kortom, jouw weg loopt exact zoals het moet lopen. Je hoeft je niet te haasten of overal over na te denken. Je kunt je volkomen ontspannen, want alles is oké.
Nu je de essentie van deze derde route hopelijk hebt gevoeld via dit prachtige gedicht, ga ik bij meer vertellen over hoe je jouw (uit het oog) verloren stukje ziel - ofwel jouw kernwaarde - in het dagelijks leven kunt gaan integreren. Want als je je waarden leeft, zul je merken dat alles weer gaat stromen. In feite zorgt de oude pijn dat je weer terugkeert op je levenspad, die zich de komende maanden op alle fronten aan je zal gaan ontvouwen.
Maar goed, de waarde terugbrengen in je leven is een bewustwordingsproces waar je met tijd en geduld mee aan de slag zult moeten gaan. Je bent immers gewend geraakt aan de gewoonten en gedragspatronen die bij het stukje oude pijn hoorden. Je kunt ongeduld of twijfel ervaren, ofwel de stem van je uhane, de ego-ziel die je wil behoeden voor verandering. Die je in je comfortzone - de gouden kooi - wil houden.
De rituelen
Je gaat aan de slag met een aantal eeuwenoude rituelen én praktische tools die je ondersteunen bij het integreren van je kernwaarden in je leven én het neerzetten van jouw nieuwe richting. Daarbij kun je goed je ego-ziel gebruiken. Volgens de Hawaïanen is deze namelijk de CEO van jouw leven, de ziel waarmee je jouw waarden en missie (in praktische vorm) op aarde neer kunt neerzetten. Dan leef je in de nalu, de flow. Op het moment dat dit gebeurt, dan zijn alle zielen met elkaar in verbinding (je leest hier ook meer over in mijn boek Hokule’a).
Je gaat met het water uit de bron jouw weg extra kracht bijzetten. Zo kan het zijn dat je aan de slag wilt gaan met het neerzetten van de hervonden waarden in jouw leven. Of misschien heb je informatie binnengekregen over jouw weg en iets wat je gaat doen. De andere I ka pono mea zorgt er vervolgens voor dat je met vertrouwen het proces laat ontstaan, zich laat ontvouwen. Als je deze woorden zegt, en dat mag natuurlijk ook gewoon in onze eigen taal, zoals: ‘Alles komt op het perfecte moment, wijze en vorm naar me toe’. Je zult merken dat je ontspant en de maalstroom van gedachten afneemt. Omdat je vertrouwen geeft aan het proces, zal het op het juiste moment naar je toestromen. Maak het tot je mantra op het moment dat je merkt dat je in je hoofd zit. 'Bedenk je iets?', keer dan weer terug naar de staat van stilte waarin alles zich kan ontvouwen. Sta honderd procent open voor wat het leven brengt. Zo simpel is het.
Het waterritueel
Bij de eerste en tweede route heb je daar al enig voorwerk voor gedaan en heb je een vraag gevormd over jouw zielenpad. Het antwoord ga je omvormen in een manifestatie, een intentie. Zo wist ik bijvoorbeeld dat ik met de waarde 'speelsheid' aan de slag moest gaan. Zo werd mijn manifestatie: ‘Ik heb voor het einde van het jaar de speelsheid in mijn leven teruggevonden.’ Ik kan je vertellen dat het gelukt is. Er kwamen mensen op mijn pad die doorslaggevende inzichten brachten. Dat speelsheid ook betekent dat ik met meer humor naar obstakels op mijn pad kijk. En kan glimlachen naar de serieuze toon van mijn gedachtestroom. Of naar mijn ochtendhumeur. Ik til er lichter aan. En heel belangrijk: ik maak elke keer een keuze in hoe ik mij wil gedragen, in wie ik wil zijn. En adem ik diep in en uit, wordt me bewust van hoe ik reageer en kies voor positieve gedachten
Waardoor ik me ook werkelijk lichter ben gaan voelen. Sindsdien stroomt alles weer. Zo voelde ik een enorme verbinding met mijn zielenmissie ontstaan en twijfel niet meer over hoe ik het moet doen. Alles gaat spelenderwijs en automatisch.
Hoe pak je het aan?
Je schrijft voordat je naar bed gaat je intentie met de rode pen op het papiertje.
Vervolgens zet je het waterflesje op de woorden.
Spreek dan je intentie hard op uit.
De volgende ochtend herhaal je de laatste stap
Neem een slok uit het flesje. De intentie stroomt nu door je heen via het waterelixer.
Je herhaalt het ritueel een week lang op deze manier.
Mijn eigen ervaring
Het waterelixer en de I ka pono mea- wijsheid werken bij mij altijd enorm krachtig. Dit heb ik meerdere keren mogen ervaren. Zoals bij het schrijven van boek Naupaka.
De Hawaïaanse kumu - die deze technieken met mij deelde - had gezegd dat ik deze tijdens het schrijfproces van mijn eerste boek Naupaka moest toepassen. Ik was namelijk onzeker of het me zou lukken om een boek uit te brengen. Ze legde uit dat ik me geen zorgen hoefde te maken, want alles zou precies gaan zoals het moest gaan. Alles wat ik zou meemaken rondom het schrijfproces (vertragingen, verstoringen ect.) zou nodig zijn voor het boek. Als vrij ongeduldig persoon heeft deze spreuk me enorm geholpen. Zes maanden later was mijn boek voorpaginanieuws bij het Algemeen Dagblad, De Standaard (Belgische krant) en schoof ik aan tafel bij Humberto Tan (RTL Late Night). Met een missie: anderen te laten zien dat je altijd voor jezelf mag kiezen, ongeacht de meningen en oordelen van anderen.
Naast deze twee rituelen, heb ik nog een aantal technieken die je kunnen ondersteunen op deze route:
1. Vraag je aumakua om hulp
Merk je dat je het lastig vind om vertrouwen te houden in het proces? Ben je veel aan het piekeren? Dan kun je ook altijd om ondersteuning vragen bij je aumakua. Stel bijvoorbeeld hardop de vraag: 'Ik voel me onzeker. Zouden jullie mij kunnen ondersteunen in het proces? Zo stel ik dagelijks vragen aan deze hogere wijsheid. Keer op keer. Inmiddels weet ik dat de kosmische ondersteuning altijd klaar staat. In de vorm van tekens, bijzondere ontmoetingen, woorden in tijdschriften of muziek waarin steun én antwoorden besloten liggen.
2. Meditatie (hypnotherapie) 'Veranker je waarde'
Met deze meditatie (een vorm van hypnotherapie) zet je hetgeen dat zich door jou heen wil ontwikkelen extra kracht bij. Je gaat via deze geleide reis namelijk terug naar de plek van het ritueel om de energie weer te voelen. Een visualisatie is een goede wijze om dit te doen. Het werkt net zoals bij een film waar je angst, liefde of boosheid kunt voelen rondom personages: jouw lichaam kent geen onderscheid tussen van werkelijkheid of fictie is. Het voel gewoon.
Klik op het bestand rechts om de meditatie te beluisteren:

3. Leer jezelf kennen (via je waarden en 3 vragen)
Er bestaan volgens de Hawaïanen drie vragen waarmee je inzicht kunt krijgen in waar je staat en waar je heen wilt. Door jezelf deze te stellen en dat te blijven doen, leer je jezelf kennen en kun je je eigen levensverhaal vormgeven.
De vragen:
Waar sta je nu en waar wil je heen? Past de rol die je nu vervult nog bij je?
Welke drie waarden zijn belangrijk? Tijdens deze reis maakte je weer contact met één van je waarden. Zo vond ik speelsheid. Daarnaast zijn verbinding en (zelf)liefde tijdens een innerlijke reis op mijn levenspad gekomen.
Leef je volgens de waarden die belangrijk voor je zijn? Dit zal in het begin een flinke oefening zijn. Je moet immers de waarde in je leven terugbrengen. Zo wilde ik meer speelsheid toepassen en werd geconfronteerd met mijn schaduwkanten. Kortom, de momenten waarop ik boos of te serieus op situaties of anderen reageerde. Met dat inzicht kon ik mijn gedrag pas echt gaan aanpakken. Volgens onderzoeken duurt een veranderingsproces ongeveer 3 maanden. Om mijn proces kracht bij te zetten, besloot ik een feestje te vieren rondom mijn hervonden waarden. Met een welkomstcadeau! Zo liet ik een ketting ontwerpen met de initialen van mijn kinderen en mijn sterkompas ‘Hokule’a’. De ketting staat symbool voor mijn waarden speelsheid, liefde en verbinding. En ik weet dat als ik deze leef, ik altijd in de juiste richting zal navigeren.
Tot slot. De grootste les volgens de Hawaïaanse filosofie is dat we leren mee bewegen met onze natuurlijke flow. We moeten ons niet vasthouden aan de rollen waar we onszelf mee identificeren en de verhalen die we onszelf vertellen. Via aloha, de liefdesenergie en onze kernwaarden, hervinden we de verborgen kennis in onszelf.
You recognize that all things are in exellence, i ka pono mea. In the right place, right time, right being. It means that all things are in rightness, until you think not.
Welke waarde(n) heb jij leren kennen tijdens deze bostrip? En wat zou jij als welkomstcadeau aan je waarden schenken? Laat je reactie hieronder achter.