top of page

ROUTE 4 <BONUS>

Openbaar·1 lid

Route 4 - Jouw navigatiesysteem

ree

Wat ik je op deze route nog wil meegeven is de kunde van het stellen van goede vragen. Met een vraag nodig je namelijk jouw hogere zelf, je voorouders en ondersteunende energieën uit deze te beantwoorden. Zodat je nieuwe inzichten, verheldering en perspectieven krijgt over het pad dat je bewandeld. Kortom, de weg naar binnen start dus altijd met het stellen van de juiste vragen, elke dag opnieuw.

Mijn eigen ervaring met het stellen van vragen..

Ik leerde er de afgelopen jaren enorm veel over. Niet alleen binnen mijn vakgebied als journalist, maar ook door onderzoek en oefening. En kwam er achter dat de weg naar binnen start met het stellen van de juiste vragen. Dit inzicht kwam tot me tijdens één van de moeilijkste periodes uit mijn leven. De tijd waarin ik jarenlang voor mijn ernstig zieke partner zorgde en mijzelf nooit de vragen ‘hoe gaat het met mij? Wat heb ik nodig?’ had gesteld. Ik had het leven voor lief genomen. Alles draaide om de zieke, want hij had het zwaarst. Toch? Totdat mijn beste vriendinnen me waarschuwden dat ze me niet meer herkenden. Ik was niet meer de persoon die ik ooit was.

Maar wie was ik dan?

De vraag bracht een enorm transformatieproces op gang die uiteindelijk zouden leiden naar een breuk in mijn relatie. Waarna een zoektocht zou starten naar wie ik was en de richting die voor mijn bestemd was. Ik vertrok naar Hawaï (waarover ik schrijf in Naupaka) met de intentie om zoveel mogelijk alleen in de natuur te zijn. Ik voelde me leeg. Ik wilde leeg zijn. Want ergens voelde ik dat als ik helemaal niets was en niets wist over wie ik was, de antwoorden naar me toe zouden komen. Ik had slechts één vraag op zak: wat is mijn vonk, mijn zielenmissie waarmee ik mezelf weer kan terugvinden?

Tijdens mijn afzondering ontving ik enorm veel informatie over mijn zielenmissie. Misschien ken je het verloop van mijn verhaal via de vele media-aandacht of het lezen van mijn boek Naupaka. Maar ik vond mijzelf terug op Big Island en keerde zelfs naar Nederland terug met een missie: het doorbreken van een enorm taboe: dat je altijd voor jezelf mag kiezen, ongeacht wat anderen daarvan vinden. Ik had mijn relatie verbroken met mijn zieke vriend. En dat ging tegen alle maatschappelijke normen en waarden in.

Sindsdien is het mijn way of life geworden, het stellen van vragen. Elke dag. Keer op keer. Vragen die ik kracht bij zet door middel van energiewerk.

De vraag achter de vraag (vanuit de vorm naar de kern)

In vele gevallen is het belangrijk om de vraag achter de vraag te stellen. Dan kom je namelijk bij de kern van een probleem, worsteling of blokkade. Met een vraag open je als ware jezelf. Je durft voorbij de angst te kijken. Je durft te kijken naar mogelijke oplossingen die je zullen losmaken van beklemmende situaties, zodat je eindelijk die ene krachtige keuze voor jezelf durft te maken. Bijvoorbeeld:

Op welke manier kan ik van mijn zielenmissie mijn werk maken (vraag 1)? (dit is een vraag waar veel vrouwen mee rondlopen). Interessanter is de vraag waarom je dit eigenlijk wilt. Stel jezelf daarom de vraag: ‘Waarom wil ik mijn zielenmissie volgen?

Neem even de tijd om op deze vraag in te tunen. Grote kans dat het antwoord gaat over dat je je daardoor vrijer en completer zal voelen. Uiteindelijk is dit wat je in essentie het liefste wilt. Stel daarom de vraag: 'Ik krijg graag inzichten over hoe ik mij vrijer en completer kan voelen (vraag 2).'

Zie je dat je met deze vraag direct de kern raakt? De vorm (vraag 1) laat je daarmee los. Zo kan zich precies door jouw heen ontwikkelen wat nodig is. Dit is elke dag, keer op keer, het startpunt waarmee je de wijsheid in jezelf kunt oproepen. Veel vrouwen - (ook ik vroeger) - zoeken de antwoorden op vraag 1 via anderen, zoals helderzienden, coaches, vrienden of familie. Maar op deze manier zullen de antwoorden altijd van buiten jezelf blijven komen. Ik geloof dat als vraag 2 stelt - dus vanuit jouw kern - er altijd de juiste mensen (ook coaches ect) op je pad komen. Ook dit is energiewerk: deze vraag heeft een hogere frequentie en trekt daarmee alles aan wat je nodig hebt. Op een vraag vanuit je hart - vanuit een intens verlangens - zal altijd een reactie komen. Als je jezelf elke dag vragen stelt die in het teken staat van jouw ontwikkeling en bewustwordingsproces, dan zul je vanuit je kern en flow leven. Je zou kunnen zeggen dat goede vragen als een navigatiesysteem dienen.

Mijn eigen ervaring met de vraag-achter-de-vraag

Ik zat drie jaar geleden enorm vast met het bedenken van de vorm rondom mijn missie (het taboe op de keuze voor jezelf). Ik kwam er gewoon niet uit. Hoe kon ik mensen bereiken? Alles ging stroperig traag. Was tot stilstand gekomen. Mijn energie was op. Ik was mega gefrustreerd en moe. Het zou me toch nooit lukken, dacht ik. Totdat ik mijzelf de vraag stelde:

'Is er iets dat ik nog moet weten, een weg die ik nog moet volgen?'

Kort daarop kwam er totaal onverwachts een nieuwe job op mijn pad. En als ik terugkijk, moet ik er wel om lachen. Want deze baan als pr-adviseur op de Veluwe gaf me een wezenlijk inzicht: ik hervond mijn zelfwaardering. Ik behaalde enorme resultaten. Ik stond werkelijk versteld van mezelf. En een paar jaar later, startte ik vol vertrouwen, zin en energie opnieuw met mijn missie: deze trip. De blokkade die ik een aantal jaar eerder had gevoeld was totaal verdwenen! Kortom, ik had deze ervaring nodig gehad om weer verder te kunnen gaan. En die ene vraag had dit bewustwordingsproces op gang gebracht. Weet dus dat er - als je een vraag als deze stelt - ervaringen op je pad kunnen komen die je verder helpen een stukje verloren ziel te herstellen. Het vergt vertrouwen, moed en doorzettingsvermogen om je over te geven aan deze nieuwe weg en leermomenten. Maar ik kan je verzekeren dat je hierdoor meer vrijheid, verbinding en compleetheid gaat ervaren. Ofwel, de belangrijke kernwaarden waar velen naar op zoek zijn.

Open vraag (voor inzichten)

De kunst is verder om goede open vraag te stellen, waardoor alle mogelijke informatie tot je kan stromen. Dus geen vraag met als antwoord een ja of nee. In de kosmische wereld, ofwel de matrix van kennis om ons heen bestaat geen dualiteit, dus je zult geen reactie ontvangen. Daarnaast weet ik inmiddels dat het de bedoeling is dat je leert vanuit ervaring. Jouw ziel wil groeien en je verbinden met je zielenmissie. De antwoorden op vragen die je inzichten geven rondom belangrijke levensvraagstukken, zullen daarom sneller tot je komen. Stel een vraag dus altijd zo: 'Ik krijg graag inzicht op dit vraagstuk..'

Vraag gesteld? Laat alle verwachtingen vervolgens los..

Als je de vraag gesteld hebt, is het de kunst alle verwachtingen los te laten. Je kunt de antwoorden niet bedenken met je hoofd. Ze zullen naar je toekomen in de vorm die voor jou nodig is. Dit is de kunst van wu wei, het niet weten. Met deze open instelling creëer je ruimte voor wat zich door jou heen wil ontwikkelen. I Ka Pono Mea: het zal precies op het juiste moment in de juiste vorm naar je toekomen. Ga geen dingen in de tussentijd 'bedenken' (en dat weet je meteen zodra je dit doet), want dan vernauw je de verbinding met de aumaku'a. Gedachten zijn ruis op de frequentie van deze kosmische radiozender. En twijfel of pieker je? Dat is de stem van je ego-ziel. Deze spreekt vanuit angst met woorden als 'moeten', terwijl je aumakua je liefdevol toespreekt. En waarvan je een warm (buik) gevoel krijgt, in plaats van onrustige kriebels.

Je zou een vraag waarover je piekert ook op kunnen schrijven en in een doosje stoppen. Spreek met jezelf af dat je er drie weken niet aan zult denken en de oplossingen overlaat aan de aumakua's, ofwel: 'Ik krijg graag binnen drie weken antwoord op deze vraag. Dank jullie wel!'

ree

Jouw navigatiesysteem

Via de Bostrip heb je jouw nieuwe navigatiesysteem leren kennen: jouw innerlijke gids waarmee je altijd antwoord kunt vinden op belangrijke levensvragen. Je kunt alles wat je hier leerde toepassen in jouw dagelijkse leven. Je zult steeds bekwamer raken en zien welke het beste werken. Misschien wel door:

- Een hand te leggen op de plek waar je onrust ervaart.

- Waar te nemen wat je voelt.

- Te vragen waar je behoefte aan hebt.

- Aan je hogere zelf en ondersteunende energieën te vragen om antwoorden.

- En tot slot te volgen wat er op je pad komt

- Om zo keer op keer terug te keren op jouw pad.

Ik zou het heel gaaf vinden als jij - aan het einde van deze reis - iets wilt vertellen over jouw ervaringen. Je kunt je reactie hieronder delen. Mahalo! Dank je wel

28 weergaven
bottom of page