Route 1 - Het voorwerk
Welkom op de eerste route! Hier leer je contact te maken met je lichaam om inzichten te krijgen op belangrijke levensvragen. Het kan behoorlijk lastig zijn om een juiste vraag de stellen. Soms weet je het gewoon niet. Bijvoorbeeld als je al een tijd lang een gevoel van leegte, richtingloosheid of eenzaamheid ervaart. Waarschijnlijk probeer je het op te lossen via gedachten, maar kom je er gewoon simpelweg niet uit. En dat is niet zo gek. De antwoorden liggen namelijk niet in je mind, maar verscholen op een plek waarvan je het niet snel verwacht, namelijk je lichaam!
Je kunt contact maken met je lichaam, door de Hawaïanen onze fysieke ziel (unihipili) genoemd, door te voelen en vervolgens te luisteren. En dat ga jij ook ervaren op deze route. Je gaat namelijk via een geleide meditatie, een innerlijke reis verbinding maken met een oude stukje verdriet of pijn. Om het vervolgens te vragen wat het je te vertellen heeft. Vaak een (uit het oog) verloren waarde.
De innerlijke reis
Deze wijze van contact maken met ons lichaam, waarbij onze natuurlijke aard weer hersteld, werd me door mijn aumakua (spirits, voorouders) ingegeven tijdens een periode van afzondering in mijn boshuisje op de Veluwe, vlak nadat er een knobbeltje in mijn borst was ontdekt. Terwijl ik op de bank naar buiten lag te staren, gleed ik langzaam in een droomstaat waarin ik naar de plek in mijn lichaam afreisde. Daar ontmoette ik een oude pijn, een gevoel van verdriet. Ik vroeg wat het nodig had. Speelsheid, was het antwoord. Ik voelde direct dat dit een soort sleutel was, een boodschap én een opdracht. Mijn leven was krampachtig serieus geworden door alles wat ik had meegemaakt. Het was tijd om lichtheid toe te voegen. En daar zou ik mee aan de slag moeten gaan. Na dit besef, ontmoette ik een spirit animal, een eekhoorntje. Het rende door het huisje, sprong op mijn lichaam en pakte het knobbeltje uit mijn borst (om het vervolgens op te knabbelen). Ik was ontzettend verrast, maar ergens ook niet verbaasd. Ik had dit een keer eerder meegemaakt tijdens een meditatie van een huisarts die ook sjamanisme beoefende. Toen vloog er een adelaar door de ruimte om een stukje pijn uit mijn onderrug weg te happen. En beide keren gebeurde er iets wonderlijks: de pijn én de plek waren opgelost. Ik vertel meer over de zoektocht die startte rondom de healing (de vraag wat het betekende?) in de video in deze blog. En ben inmiddels al ver met het schrijven van mijn derde boek dat hierover gaat.
Deze ingegeven, innerlijke reis is nu één van de sleutels geworden tot het vinden van de wijsheid in mezelf. En deze deel ik graag met jou.
Stap 1: De geleide meditatie
De eerste stap binnen deze route, is de geleide reis. Ik deel deze onderaan de pagina met je (het is goed om eerst alles even door te lezen). Je zult via deze meditatie contact maken met een stukje oude pijn. Dat kan bijvoorbeeld een ontheemd, verdrietig en/of vervreemdend gevoel zijn waarvan je de oorzaak niet kent. Als je bijvoorbeeld een trauma meemaakt, kan het zo zijn dat je jezelf 'bij mogelijk gevaar' gaat terugtrekken. Je bent voortdurend de omgeving aan het 'scannen'. Vanuit zelfbescherming durf je jezelf niet meer met een bepaalde situatie of anderen te verbinden. En reken er maar op dat dat gaat knagen (en daarom ben je misschien ook hier.) Je voelt je ontheemd. Door deze pijn te bevragen 'wat heb je nodig?' maak je weer verbinding en zal het niet langer meer weggeduwd zijn. Er zal ontspanning ontstaan waardoor je energie (creatiekracht) weer kan doorstromen.
Mijn eigen ervaring
Zo ben ik bijvoorbeeld in de afgelopen vijftien jaar door trauma maar liefst drie waarden '(zelf)liefde', 'verbinding' en 'speelsheid' kwijtgeraakt. Je kunt je voorstellen dat ik me hierdoor behoorlijk ontheemd voelde en mijn leven eenzaam en té serieus was geworden. Net als dat je been gebroken is en je weer moet leren lopen, zo moest ik veel oefenen met deze hervonden waarden (daarover bij route 3 meer).
Inmiddels loop ik weer als een kieviet ;-).
Lichter, soepel, in contact.
De waarden
Volgens Hawaïanen zijn veiligheid, vrijheid, kracht, expressie, acceptatie, verandering, vriendschap (verbinding, liefde) en groei de belangrijkste waarden in het leven. Kies de drie waarden die jij het belangrijkste vindt en baseer je keuzes hierop, dan doe je wat bij je past. Ze dienen als een kompas dat je leven richting geeft. Er kunnen tijdens jouw innerlijke reis overigens ook andere waarden in je opkomen. Dat is helemaal prima. Vertrouw op jouw innerlijke gids en boodschap. Zo is mijn top drie dus speelsheid, verbinding en (zelf)liefde. Deze waarden leiden me terug op mijn pad als ik even de richting kwijt ben. Elke besluit dat ik neem (ook over hoe ik mij wil gedragen) toets ik aan deze waarden. Ik noem ze ook wel Hokule'a, de ster van geluk, het sterkompas waarmee Hawaïaanse zeevaarders de weg terug naar huis vonden.
Stap 2. Voorbereiding op het Bosritueel
Na de geleide meditatie ga je op zoek naar een steen die symbool staat voor het gevoel rondom de oude pijn.

Stenen hebben een bijzondere eigenschap dat ze energie kunnen opslaan, zo leerde ik op Hawaï. De Hawaïanen gebruiken altijd stenen bij het beoefenen van hun ritueel. Ze helpen bij loslaten van iets ouds (trauma) en het verwelkomen van iets nieuws (richting). Jouw steen zul je achterlaten op een heuvel bij de bron. Het zal als een zaadje/ intentie dienen voor de nieuwe richting.
Tekens op je pad
Omdat er in de kosmische wereld geen tijd bestaat, vallen het verleden en de toekomst samen in het nu. En dat betekent dat je op deze route al in de energie van het ritueel (toekomst) aan het werk bent. Het kan dus zijn dat er al wonderlijke boodschappen op je pad verschijnen die verbonden zijn aan jouw hervonden waarde of (nieuwe) levenspad. Denk aan tekens, dromen, inzichten en bijzondere ontmoetingen of synchroniciteiten. Schrijf ze op, maar geef er geen betekenis aan. Als je ze gaat analyseren, dan ga je dingen bedenken waardoor je de ruimte vernauwt waarin je informatie ontvangt. De puzzelstukjes zullen later zeker in elkaar vallen.
Hieronder vind je de geleide reis die bij deze route hoort. Voor het samenstellen van deze meditatie gebruikte ik stukken uit een meditatie van Wibo Koole. Ik ben groot fan van hem. Check zeker even zijn meditaties op Spotify.
Voorbereiding op het ritueel
Op de dag voor het ritueel is het goed om geen koffie of alcohol te drinken. Dit zijn zware energieën en doel is om zo 'licht' mogelijk het ritueel te beleven. Zo maak je makkelijker contact met de ondersteunende energieën. Op de dag zelf nuttig je een licht ontbijtje met bijvoorbeeld yoghurt, fruit en noten (geen brood). En uiteraard ook geen koffie of champagneontbijt ;-)
Dit neem je mee:
Een waterflesje
De steen
Een handdoek (voor het baden in de bron)
Papier en pen (om je ervaringen op te schrijven)
Een bloem (voor het dankbaarheidsritueel)